lördag 13 augusti 2011

Vad handlar min bok "Dödens gåva" om?

Jag har på sistone skrivit väldigt mycket om mitt senaste bokprojekt "Dödens gåva", men jag har inte riktigt förklarat vad den handlar om. Så jag tänkte göra det i det här inlägget. :)


HURDAN ÄR VÄRLDEN?

Boken utspelar sig under vikingatiden och jag har försökt återskapa en så trovärdig bild som möjligt när det gäller hur folk bodde och levde. Men boken är samtidigt endast löst baserad på vikingatiden. Gudarna är nämligen helt andra än de som man faktiskt hade. Istället för Tor, Oden och Freja möter läsaren Dödens gud, Kärlekens gudinna, Moder natur osv. 
Boken utspelar sig i den fiktiva byn Videdal.  


VEM KAN LÄSA BOKEN?

Boken är en fantasybok, kanske inte helt oväntat. Den är framför allt riktad till vuxna. Det händer ganska mycket i den som jag inte skulle vilja att ett barn läste. Därför skulle jag sätta en åldersgräns på 15 år.  


VAD BETYDER VÖLVA?

Under vikingatiden var det vanligt med völvor. En völva var en kvinna som hade kontakt med andevärlden. Hon var en sejderska och siade om framtiden. Folk såg upp till henne och hon hade stor makt. I min bok har völvan stor betydelse.  


VILKA ÄR KARAKTÄRERNA?

I boken har tre karaktärer en viktig roll. Huvudkaraktären är Dagnie och hon är lärling åt sin syster Istrid som är Videdals nya völva. Den tredje karaktären är självaste Dödens gud. Arodim heter han och han är nog min favorit. Jag bara älskar hans personlighet! :)


VAD HANDLAR BOKEN OM?

Åshild är Istrids och Dagnies farmor. Hon är byns gamla völva och har lärt upp systrarna. Men Åshild är gammal och längtar efter att få dö. Hon står inte ut med smärtan som hon tvingas leva med, så hon kallar på Dödens gud tillsammans med sina barnbarn. Men han är inte intresserad av att uppfylla Åshilds önskan. Istället ställer han ett ultimatum. Om Åshild vill dö i förtid ska Dagnie följa med honom till hans värld. Sedan sätter äventyret igång. :)


/Nellie C Lind


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...