torsdag 24 november 2011

Vissa böcker går bara inte.

Ända sedan jag startade den här bloggen har jag läst många fler böcker än jag vanligtvis brukade göra. Jag har alltid gillat att läsa och lär inte tröttna i första taget. Förr blev det kanske 2-3 böcker om året eftersom många andra saker behövde prioriteras först, familjelivet till exempel. Men nu blir det åtminstone en bok i månaden, vilket jag tycker är jätte kul. Jag har börjat inse att det finns många spännande böcker där ute. Jag har även börjat intressera mig för böcker på engelska eftersom den svenska marknaden för fantasy är ganska begränsad. 

Men även om jag älskar fantasyböcker och ger mig gärna på alla som tilltalar mig finns det böcker som jag bara inte fastnar för. Började läsa "Röd skymning" av Fredrik Lindblom och har kanske läst 60 sidor i boken, men jag kommer inte särskilt mycket längre. Jag älskar bokens utseende och tycker att språket är oerhört vackert. Det märks att mycket tid och omtanke har lagts ned för att få den så bra som möjligt. Jag bara älskar illustrationerna i boken som gör den mycket mer levande. Synd att det inte används i fler böcker. Men jag fastnar inte för handlingen. Nu har jag inte läst hela boken och tänker därför inte skriva en recension om den, men jag har alltid haft svårt för böcker som handlar om krig, maktspel och liknande. Tyvärr verkar det vara ett ganska vanligt ämne inom fantasy. Det finns en ond typ som har en stor armé någonstans och som måste besegras. 

Det blir nog att jag lägger "Röd skymning" på is ett tag så får vi se om jag plockar upp den igen. Själva omslaget i sig är nog en tillräckligt stor anledning till att ge den en chans till lite längre fram. Men jag måste säga att jag verkligen njuter av att få hålla i den eftersom den känns så vacker! Det var nog den största anledningen till att jag plockade upp den. Jag är säker på att boken uppskattas av många andra fantasyfantaster, men jag är tyvärr fel person för just den sortens fantasy. 


/Nellie C Lind

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...