fredag 16 september 2011

Recension.

DE UTVALDA - TANKELÄSAREN AV KRISTIN CASHORE

HANDLING:

Hon var bara åtta år gammal när hon dödade en man första gången. Tio år senare tvingas Katsa fortfarande hota och döda människor åt kungen. För hon är en av de sju kungadömenas särlingar - född med en särskild gåva som kungen har rätt att utnyttja.

Katsa är slagkämpen som ingen kan besegra. Allt förändras när hon möter prins Po - han är mystisk, svårslagen i strid och har ögon som ser rakt igenom henne ... Han förstår henne som ingen annan, men vad döljer han? En farofylld färd tar sin början och Katsa får uppleva sådant hon inte trodde var möjligt. Bottenlös ondska, trofast vänskap och en kärlek så stark att den skrämmer henne ...

------------------------------------

Det här är en bok som börjar direkt, vilket jag oftast brukar föredra, men samtidigt känner jag att det blir för mycket information på en och samma gång. Läsaren kastas rakt in i allt utan att riktigt få chansen att andas, speciellt när de sju rikena presenteras börjar jag känna att nu är jag bara förvirrad. Som tur är fortsätter inte det så här genom hela boken. Efter ett tag lugnare det ned sig och alla den information man fick från början börjar sjunka in.

Jag gillar boken och ibland är den svår att lägga ifrån sig, men ju längre in i boken man kommer desto trögare verkar det gå. Spänningen avtar och efter ett tag känns det som att karaktärerna inte gör något annat än rider, jagar och äter.

Jag reagerar också lite på karaktärernas namn och förstår inte riktigt hur författaren tänkte när hon döpte dem. Katsa känns ibland lite överdriven och oövervinnlig medan Po känns mer vanlig och trovärdig. Han kan åtminstone bli skadad, men ingen kan skada Katsa.

Stridsscenerna reagerar jag också på. Tycker inte riktigt att texten flyter på riktigt där. Det känns mer som att hon gör ett slag, sedan ett till, snurrar runt lite och sparkar. Sedan gör hon något annat. Det känns mer som en beskrivning inför ett filmmanus där skådespelarna behöver veta exakt vilket steg kommer när, men i en bok känns det inte riktigt som att det passar.

Men på något sätt lyckas ändå författaren hålla mig intresserad. Jag känner aldrig att nu vill inte jag läsa mer, utan jag tar mig igenom boken utan större svårigheter. Språket är bra och lättläst, även om jag på vissa platser i texten tycker att det går lite för snabbt. Vissa dialoger känns lite skrattretande och för rakt på sak och jag inser snabbt att även om boken är intressant så är jag inte riktigt i rätt ålder för den. Som femton eller sextonåring hade jag antagligen slukat boken.

BETYG:
3+/5

/Nellie C Lind