söndag 1 april 2012

Recension: Switched av Amanda Hocking.

Wendy Everly knew she was diffrent the day her mother tried to kill her and accused her of having been switched at birth. Although certain she's not the monster her mother claims  she is - she does feel that she doesn't quite fit in ...
She's bored and frustrated by her small town life - and then there's the secret that she can't tell anyone. Her mysterious ability - she can influence people's decisions, without knowing how, or why ...
When the intense and darkly handsome newcomer Finn suddenly turns up at her bedroom window one night - her world is turned upside down. He holds the key to her past, the answers to her strange powers, and is the doorway to a place she never imagined could exist: Förening, the home of the Trylle. 






Det är var en bok jag såg fram emot att läsa. Den lät verkligen väldigt spännande, men tyvärr lyckades jag aldrig riktigt fastna för den. Det är inte en dålig bok, den har helt klart sina höjdpunkter, men jag upplevde aldrig att det var mer än så. Den där "wow-känslan" kom aldrig över mig och jag är osäker på om jag vill läsa andra och tredje boken. För stunden känns det inte riktigt som det.

Karaktärerna känns genomtänkta och vissa står ut, andra känns mer neutrala. Wendy är en envis tjej som stampar med fötterna och beter sig som en femåring när hon inte får som hon vill. Hennes riktiga mamma är en kall person som bara väcker obehag inom en. 

Jag reagerar på att författaren använder sig utav svenska ord i boken, och ibland sitter jag och klurar på om författaren verkligen är helt hundra på vad de betyder. Själva samhället kallas till exempel Förening, vilket i mina öron låter helt fel. Detta förstör tyvärr själva läsupplevelsen. 

Det här är en bok som man antingen älskar, eller så gör man det inte. Själva ämnet i boken, bortbytingar, känns nytt och fräscht, så jag kan förstå att boken fått så stor uppmärksamhet, men samtidigt är jag lite besviken på att den saknade det där lilla extra.

BETYG: 3/5

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...