onsdag 10 augusti 2011

Min makt hos förlagen.

På sistone har jag funderat en hel del på hur mycket makt man har hos förlagen när det gäller ens bok. Jag har hört lite varierande teorier. En där man inte har något att säga till om, och en där man har sista ordet.

Ska jag vara ärlig blir jag lite förskräckt av att INTE ha något att säga till om. Det är ju ändå min bok det handlar om och jag borde ha rätt att säga till om både det ena och andra. Men det beror nog på från förlag till förlag, så jag får nog helt enkelt hoppas att jag hamnar hos ett där mitt ord räknas. :)

Satt också och dagdrömde om framsidan på min bok till "Dödens gåva". Bokens grundfärg skulle vara svart. Bokstäverna skulle vara skrivna i något gothaktigt typsnitt. Färgen på bokstäverna skulle vara röd. Röd och svart är en jätte bra kombination, tycker jag! Gillar Twilight-seriens stil, men det vore att kopiera rakt av om man tog den, vilket inte är bra. På framsidan skulle mina två viktigaste karaktärer finnas - Dödens gud samt flickan Dagnie. Helst skulle jag vilja att framsidan visade en scen ur boken, men jag har inte riktigt bestämt mig för vilken. Synd att man inte är så duktig på att rita. Hade nog varit jätte kul att göra en illustration för boken, även om det bara är för skojs skull. :)

 /Nellie C Lind

2 kommentarer:

  1. Hur mycket man har att säga till om beror nog helt och hållet på vad man har avtal med förlaget. Är man känd sedan tidigare och har en bra agent som förhandlar med förlaget kan man nog få säga till om mycket. Men är man "ny" och relativt okänd tror jag inte att man får säga till om så mycket, tyvärr =/ När det gäller omslagen tror jag tyvärr att man har ganska lite att säga till om, särskilt om förlaget har en idé och författaren en helt annan idé...

    SvaraRadera
  2. Tack för ditt svar! :)
    Konstigt det där, med tanke på att det inte är förlagets bok, utan min. Men man får hoppas att det går bra ändå. :D

    SvaraRadera

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...