måndag 19 mars 2012

Filmrecension: Breaking dawn part 1.

 


Det lär inte hända särskilt ofta att jag recenserar filmer här på bloggen, men eftersom "Breaking dawn part 1" är baserad på twilightböckerna skrivna av Stephenie Meyer väljer jag att göra det ändå.

Filmen har nyligen kommit ut på DVD.











Spoiler varning!

Jag tycker att det var ett smart drag att göra om "Breaking dawn" till två filmer. Hade antagligen inte fungerat som en film. Part 1 utspelar sig från att Edward och Bella gifter sig fram till att hon förvandlas till vampyr, och jag tycker att de lyckas få med de viktigaste delarna ur boken.

Första delen av filmen är rätt långtråkig och jag imponeras inte av skådespelarprestationerna. Ibland känns det skrattretande dåligt och jag kan knappt hålla mig för skratt när Jacob läxas upp av Sam strax innan Jacob bryter sig loss och blir sin egen flock. Scenen känns bara löjlig just då även om den är väldigt bra gjord när Jacob delar med sig av sina tankar om vad som hänt Bella när han förvandlat sig till varg. När Bella och Edward gullar med varandra känns också väldigt stelt och jag har svårt att ta allt på allvar.

Men när all action sätter igång blir skådespelarprestationerna tusen gånger bättre! Andra halvan av filmen är grymt bra gjord och jag slukas med i historien. Förlossningsscenen hade inte kunnat bli bättre och slutet var bara underbart! Plötsligt känns allting väldigt proffsigt och det jag upplevde som amatörmässigt i början av filmen är borta. Nu längtar jag bara efter att få se andra delen.

BETYG: 4-/5

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...