måndag 28 januari 2013

Two books I can't be without.

Två böcker som har gett mig mycket är "Svenska skrivregler" samt "Språkriktighetsboken". Idag finns det många böcker där ute som hjälper folk att skriva bättre. Hur man skriver dialoger, hur man gestaltar och så vidare, men att få ordning på allt annat kan vara svårare, och sådana böcker finns det färre av, upplever jag. Båda dessa böcker snubblade jag över först när jag studerade vid Stockholms universitet. 


"Svenska skrivregler" är en bok jag vänder mig ofta till om jag stöter på ett problem. Oftast hittar jag svaret här och om jag skulle rekommendera någon bok till en skribent så skulle det vara den här. Här kan man få reda på allt från hur man använder stor och liten bokstav, rubriker, stycken, tabeller, kommatecken och så vidare. Det finns även en lista med särskrivningar och sammanskrivningar som är väldigt användbar om man är osäker på detta. 


"Språkriktighetsboken" är också en bok jag varmt rekommenderar. Här får man hjälp med hur man ska använda själva språket. Till exempel, heter det större än mig? Jag såg han? Skriver man en eller ett smycke? Heter det kommer resa eller kommer att resa? Denna bok ger svar på många sådana saker som lätt kan verka förvirrande.  




-------------------------------------

This post is about two books I recommend for Swedish writers. The first is about the Swedish writing rules and the second is about how to use the language correct. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...