söndag 9 oktober 2011

Bokrecension: Vampyrens märke av P.C Cast & Kristin Cast

Hostattackerna är det första tecknet på att Zoey håller på att bli något annat än en vanlig high school-tjej.
Det andra tecknet är att en död kille står och väntar vid hennes skåp i skolan. Hans uppgift är att spåra upp blivande vampyrer och märka dem med månskäran som är tecknet för alla, människor och vampyrer, att man är vampyr. När den finns i ens panna måste man genast lämna sitt vanliga liv, sina vänner och sin familj och ta sig till ett Nattens hus om man ska ha en chans att överleva förvandlingen.

Den här boken gör mig intresserad redan från första början. Redan från första sidan lovar den spänning och äventyr, men ju längre jag läser desto mer besviken blir jag. I varje fall till en början. Det dröjer ungefär tvåhundra sidor innan jag upplever att nu börjar det faktiskt hända något här. Och vid ett tillfälle är jag till och med nära att lägga den ifrån mig, men jag ger boken en andra chans och fortsätter läsa. Jag är glad att jag gjorde det för sedan vänder det och boken blir väldigt spännande.

Språket är lättläst och det är lätt att följa med i handlingen, men ibland blir det bara för löjligt och för mycket med den kaxiga och otrevliga attityden i språket. Jag reagerar ofta på att författaren förolämpar kändisar (som fortfarande lever) i boken och inte ger dem en möjlighet att försvara sig. Sådant skulle jag aldrig våga skriva i min bok. Vem vet vad sådant kan leda till.

Zoey verkar vara en stark tjej som vet vad hon vill och även om hon bara vill väl kan hon ibland låta riktigt otrevlig. Men i slutändan lär jag mig ändå att tycka om henne och jag blir bra nyfiken på varför hon är så annorlunda från de andra vampyrerna.

Jag har nu läst några vampyrserier och jag blir fascinerad över fenomenet unga vampyrer = skola. Än så länge har jag bara kommit över en bok som INTE handlar om vampyrer i sjuttonårsåldern som går i en skola. Jag förstår att det här är en ungdomsbok, men det finns väl andra ställen ungdomar kan hålla till på än skolor?

Skillnaden med den här boken är att man blir vampyr på ett helt annorlunda sätt än det traditionella bita-i-halsen-sättet. Istället blir man märkt i pannan och tvingas gå i en vampyrskola i några år under tiden förvandlingen till vampyr pågår. Och ska jag vara ärlig så föredrar jag det traditionella sättet. Men även om boken inte är en av de bästa jag någonsin läst så är jag nyfiken på fortsättningen.

BETYG:

3/5

/Nellie C Lind