tisdag 25 oktober 2011

Recension: Frost av Maggie Stiefvater.

I åratal har Grace betraktat vargarna i skogen bakom huset. Speciellt en varg fascinerar henne - vargen som räddade livet på henne som barn. Hennes varg. Sam är den vargen och några dyrbara månader varje sommar får han vara människa innan frosten och vintern tvingar honom att förvandlas igen. Ödet för dem båda samman och nu kan de inte leva utan varandra. Men vintern är nära och Sam för en ojämn kamp för att förbli människa och för att stanna hos Grace.

Jag kände på mig att den här boken skulle tilltala mig efter att jag läst baksidestexten. Jag älskar böcker som är fulla av känslor och kärlek. Boken är lättläst och språket är vackert. Det enda jag stör mig på är att jag kastas för snabbt in i allt. Jag hade gärna velat att vissa kapitel var lite längre och lite mer utvecklade. Framför allt de i början.

Boken är skriven i jag-form. I det ena kapitlet får man läsa hur Sam upplever saker och i nästa får man följa Grace utifrån deras perspektiv. Detta är nytt för mig och jag hängde upp mig lite på det. Hade velat att boken varit skriven endast ur Grace synvinkel, då hade den varit mycket mer spännande - och Sam lite mer mystisk.
Karaktärerna gillar jag också, konstigt nog. Sam är en blyg pojke och han är väldigt poetisk av sig. Använder gärna dikter för att flörta med Grace. Själv brukar jag föredra starka karaktärer men jag faller ändå för Sams oskuldsfulla personlighet. Men samtidigt känns det som att någonting saknas. Jag känner inte riktigt att jag får leva mig in i berättelsen ordentligt, kanske på grund av att allt sker så himla fort.

I det stora hela tilltalar boken mig och jag kommer definitivt att läsa fortsättningen. Rekommenderas starkt om man vill ha något enkelt att läsa och om man gillar att bli känslomässigt berörd.

BETYG:
4-/5