måndag 13 februari 2012

Recension: Järndrottningen av Julie Kagawa.

Jag trodde att det var över. Att min tid bland alvfolket - de omöjliga val jag tvingades göra och uppoffringarna från dem jag älskade - var över. Men en storm närmade sig, en armé som kommer att tvinga mig tillbaka till landet Aldrig. Slita mig från den förvisade prins som svurit att stanna vid min sida. Föra mig rakt in i en konflikt så stor att jag inte tror att någon kommer att överleva den. Den här gången finns det ingen andra chans.

Julie Kagawa har gjort det igen! Jag hade inte förväntat mig att den här boken skulle vara lika bra som "Järnkungen" och "järnprinsessan" med tanke på att de var fempoängare, men jag hade fel. Den här trollbinder mig på samma sätt som de tidigare böckerna och jag längtar efter att få läsa fortsättningen. Har lust att springa till affären och köpa den engelska versionen bara för att slippa vänta, men jag biter nog ihop eftersom jag föredrar att läsa på svenska.

Min favorit genom serien har varit Puck. Jag älskar hans personlighet och rappa repliker, men i den här boken blir han lite för mycket, vilket kanske är förståeligt med tanke på vad han tvingas gå igenom. Men i slutet av boken gillar jag honom igen. Förhållandet mellan Ash och Megan blir djupare och vackrare. Jag gillar att läsa om hur de utvecklas tillsammans. Katten Grimalkin är också en fascinerande karaktär och jag gillar hans likgiltighet till allt och att man aldrig riktigt vet var man har honom.

Språket i boken är lika vackert som tidigare och även om det finns några stavfel i boken så är de få. Det märks att serien är ordentligt genomtänkt eftersom man kan göra återkopplingar till de tidigare böckerna och jag skulle älska om serien blev till film.

Jag googlade lite härom dagen och hittade lite intressanta trailers för serien. Det här är boktrailern för The Iron Knight. Den är helt okej tycker jag, men lite mer spännande hade den kunnat göras.

Den är filmsnutten är hur de gjorde trailern för The Iron knight och jag måste säga att killen som valdes ut för att spela Puck passar nog bäst till rollen! Meghan är väl helt okej, men Ash känns inte alls rätt.

På Julie Kagawas HEMSIDA kan man också läsa att en femte bok är planerad i serien. Den kommer att handla om Meghans yngre bror Ethan och kommer att släppas på engelska nu till våren.

BETYG: 5/5