lördag 25 februari 2012

Recension: Mer än ögat ser av Melissa Marr.



Aislinn lever i två världar, den verklige - och den osynliga. Hon uppvaktas av två unga män. Den ene är av kött och blod, den andre är en underskön sommarkung som vill se henne som sin brud. Hon måste bara välja ...


Serie: Wicked Lovely - bok 1
Sidor: 342



Spoilers kan förekomma!

Aislinn har alltid kunnat se den osynliga världen som vanliga människor inte kan se, en värld full av alver och andra övernaturliga väsen. Det är en hemsk värld, enligt hennes mormor, och Aislinn kämpar varje dag för att inte avslöja för dessa oknytt att hon faktiskt kan se dem. Hennes mormor har lärt henne hur hon ska göra, men när självaste Sommarkonungen blir intresserad av henne blir allting mycket svårare.

Jag tycker att själva historien för boken är spännande och blev därför väldigt besviken när jag började läsa den. Prologen fick boken att verka väldigt lovande. Jag vet ärligt talat inte riktigt vad jag ska tycka om boken. Jag gillar den samtidigt som jag inte gör det. Ofta blir jag bara frustrerad och tycker att boken hade kunnat skrivas bättre. 

Ibland går det på tok för fort fram och dialogerna kan vara rent ut sagt skrattretande och löjliga. Språket i boken är helt okej men det är inte mycket mer än så. 

Aislinn är en karaktär jag inte riktigt förstår mig på, inte är jag särskilt förtjust i henne heller. Hon är så fruktansvärt mån om att skydda sin gåva, men så råkar hon få i sig lite alkohol och vips - hon berättar gladeligen. Känns väldigt ologiskt. Egentligen lyckas inte jag fastna för någon av karaktärerna. Jag ogillar dem inte, men blir inte särskilt förtjust i dem heller.   

Samtidigt finns det något som gör att jag fortsätter läsa. Jag bara måste få veta vem Aislinn kommer att välja och även om slutet inte riktigt blev som jag förväntat mig (vilket var bra) så känner jag mig lite småsugen på att läsa fortsättningen. En medelmåttig bok, med andra ord.

BETYG: 3-/5

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...