fredag 10 februari 2012

Recension: Varma kroppar av Isaac Marion.

 




Städerna vi strövar genom är lika ruttna som vi. Jag vet inte vad som hänt. Sjukdom? Krig? Eller beror allt på oss? De Döda som kom i de Levandes ställe?

Världen har fyllts av zombier och R är en av dem. Han lever på den övergivna flygplatsen, och söker sin föda inne i staden. Det är då han möter Julie ... 






Det här är min absolut första zombiebok. Jag har aldrig varit särskilt intresserad av just zombies förut och även om baksidestexten tilltalade mig antog jag att det skulle vara lite av en klassisk zombiesaga. Vilket det också var. Hela världen i boken är förstörd, ingenting fungerar längre på grund av zombierna och människorna lever i skräck. 

Men det handlar inte bara om att döda, äta och skjuta skallarna av zombierna där bara en person bland människorna överlever. I boken får man istället läsa allt ur R's synvinkel. Han dödar Julies pojkvän Perry och äter upp hans hjärna. Genom att göra det tar han över Perrys minnen och efter det blir ingenting som vanligt igen. Han utvecklar känslor för Julie och skyddar henne från de andra zombierna.

Jag hade förväntat mig att det skulle vara lite av en kärlekssaga, men det är det inte, bara lite. Jag gillar inte riktigt språket i boken. Ofta upplever jag det för simpelt och stelt, att det inte flyter på. Jag hade gärna velat ha starkare reaktioner från Julie i vissa situationer, men trots detta fastnar jag totalt för boken. Jag i stort sätt sträckläser den och tycker att den tar slut för fort. Boken är på bara 287 sidor, men det är 287 spännande sidor. Helt klart en läsupplevelse och trots allt det klassiska runt zombierna så är det en unik berättelse som fullkomligen trollbinder mig.

Det ska också komma en film baserad på boken. Den släpps i augusti i USA och jag ser verkligen fram emot den! Läs mer här.

 BETYG:4/5


1 kommentar:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...